داستان استفاده از زهر زنبور از گذشته تا امروز

 

 


استفاده از زهر زنبور عسل در سال های اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده که دلیل آن نوع استفاده از این ماده برای روش های درمانی است. با این حال، نمی توانیم بگوییم که کاربرد زهر و کشف زهر زنبور عسل یک اقدام جدید است که به گذشته ارتباطی ندارد.


برخی گمان می کنند استفاده از زهر زنبور عسل مربوط به سال های گذشته بوده و به همین علت تمایل چندانی به این روش درمانی نشان نمی دهند. این دسته از افراد فکر می کنند به این علت که زهردرمانی ریشه در تاریخ ندارد و روشی جدید است، هنوز تجربیات لازم بشری بر روی آن ان جام نشده و هنوز جای کار دارد. این در حالی است که تحقیقات نشان داده که قدمت استفاده از زهر زنبور عسل به سال ها پیش و حتی قبل از میلاد مسیح باز می گردد.

بسیاری از تاریخ دانان بر این باورند که اولین بار به صورت رسمی بقراط از زهر زنبور عسل برای خواص درمانی استفاده کرده است. این تحقیقات نشان می دهد که توجه به زهر زنبور عسل در گذشته وجود داشته و تنها به دلیل سختی روش برداشت زهر زنبور، امکان استفاده از آن به صورت دقیق وجود نداشته است. در واقع به این دلیل که در گذشته برای استفاده از فواید زهر زنبور باید از نیش زنبور به صورت مستقیم استفاده می شد، استقبال چندانی از ان وجود نداشت.

در این مطلب به تاریخچه کوتاهی از استفاده دارویی زهر زنبور عسل اشاره می کنیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب به اهمیت استفاده از زهر زنبور عسل از گذشته تا امروز پی ببرید.

داستان استفاده از زهر زنبور عسل
همان طور که در ابتدای این مطلب نیز اشاره کردیم، استفاده از زهر زنبور عسل به پیش از میلاد حضرت مسیح باز می گردد. تاریخ دانان بر این باورند که سابقه استفاده از زهر زنبور عسل به ۲۴۰۰ سال پیش باز می گردد. در آن زمان توانایی استخراج زهر زنبور عسل وجود نداشته و از نیش زدن زنبور برای خواص درمانی استفاده می شده است.

بقراط در نوعی روش درمانی از نیش زنبور عسل استفاده می کرده که در آن با نیش زدن زنبور بر روی ورم مفاصل، این بیماری به مرور زمان درمان می شده است. در آن زمان اطلاعات دقیقی در مورد ترکیبات درونی زهر زنبور عسل وجود نداشته اما با توجه به شواهد موجود، دانشمندان به ویژه بقراط به این نتیجه رسیده بود که زهر زنبور می تواند ورم مفاصل و همچنین بیماری آرتروز را درمان نماید

پس از بقراط نیز در تمدن ها و ملل مختلف از زهر زنبور عسل به روش های گوناگونی استفاده شده است. آنچه که باعث شده امروزه نیز توجه زیادی به زهر زنبور شود، این است که این ماده در تمامی ملل با توجه ویژه مواجه بوده و از گذشته تا به امروز بسیاری از اندیشمندان در کشور های مختلف تلاش کردند از نیش زدن زنبور خواصی را استخراج کنند.

تقریبا همه در دوران باستان بر این باور بودند که حتی نیش زنبور عسل نیز خواص درمانی برای بدن انسان دارد و هیچ چیز این حشره شگفت انگیز بدون علت خلق نشده است. البته امروزه دانشمندان غربی نظرات مختلفی دارند و ترجیح می دهند از زهر استفاده کنند ولی بدون نیش زدن!

در اروپا و روسیه استفاده زیادی از نیش زنبور برای درمان بیماری های التهابی وجود داشته است. برای مثال درمان روماتیسم و درمان نقرس با استفاده از نیش زنبور عسل هم در روسیه و هم در کشورهای مختلف اروپایی مرسوم بوده است. همچنان نیز بسیاری از افراد از این روش های درمانی به صورت سنتی استفاده می کنند.

علت این که دانشمندان در آن زمان به این نتیجه رسیدند که نیش زنبور عسل می تواند یکی از روش های درمانی روماتیسم و نقرس باشد و یا از بروز آن جلوگیری به عمل آورد، این بود که زنبوردارانی که در آن زمان در معرض نیش زنبور قرار داشتند، به هیچ وجه این بیماری ها مبتلا نمی شدند. در برخی از موارد نیز افرادی که به این بیماری مبتلا شده بودند، پس از مشغول شدن به شغل زنبورداری درمان شدند. همین موضوع کمک کرد تا این خاصیت نیش زنبور عسل کشف شود.

با این حال به دلیل دردناک بودن روش استفاده از نیش زنبور عسل به صورت نیش زدن مستقیم توسط زنبور، استفاده از این روش مورد پسند همه اقشار جامعه قرار نداشت. به همین دلیل بسیاری از افراد از این روش درمانی محروم می شدند

در برخی از تحقیقات دانشمندان در قرون گذشته اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد مشکلات ناشی از پیچ خوردگی ستون فقرات و برخی موارد دیگر در اسکلت بدن انسان با نیش زنبور عسل قابلیت درمان دارد؛ اما تمام این موارد در حد نظریه باقی مانده بود. دانشمندان زیادی در دوران باستان در این زمینه ها تحقیقات خود را پیش بردند تا امروزه بتوان نتایج دقیق تری گرفت.

اوج زمان استفاده از زنبور عسل و خواص دارویی آن را می توان به زمانی نسبت داد که روش های نوین استخراج زهر زنبور عسل و فرآوری آن تدوین و در اختیار زنبورداران قرار گرفت. دانشمندان توانستند به روش های مختلف تلاش کنند تا زهر زنبور عسل را جمع آوری کرده و در تولید داروهای متنوعی مورد استفاده قرار دهند.

این کار کمک کرد تا استفاده از زهر زنبور عسل برای درمان بیماری ها مورد استقبال بیشتری قرار گیرد. دیگر خبری از لمس زنبورعسل با پوست انسان وجود نداشت. به همین علت افراد دیگر لازم نبود زنبور را از نزدیک ببینند که نیش خود را درون بدن آنها فرو می کند و همین موضوع مشکل استفاده از زهردرمانی را برطرف می کرد.

در روش جدید زهر جمع آوری شده با استفاده از آمپول ها و یا پمادهای موضعی به بدن انسان منتقل می شد. همین موضوع کمک کرد تا تاریخ استفاده از زهر زنبور عسل با تحول بسیار عظیم مواجه شده و امروزه شاهد پیشرفت های زیادی در این زمینه باشیم.

؛؛  تمام این پیشرفت ها در قرن بیستم میلادی به وقوع پیوست. در کمتر از ۱۰۰ سال پیش دانشمندان زیادی بر روی خواص زهر زنبور عسل برای بدن انسان کار کرده و نتایج بسیار زیادی را از آن گرفته اند.

سخن آخر !
آنچه گفته شد تنها داستانی از روند استفاده از زهر زنبور عسل در درمان بیماری های مختلف بود. مشخص است که استفاده از زهر زنبور عسل در سال های اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده که دلیل آن نوع استفاده از این ماده برای روش های درمانی است. با این حال، نمی توانیم بگوییم که کاربرد زهر و کشف زهر زنبور عسل یک اقدام جدید است که به گذشته ارتباطی ندارد. بلکه زهر زنبور عسل از گذشته تا به امروز مورد استفاده افراد و دانشمندان بوده و تنها نوع و روش استفاده در سال های اخیر با تحول مواجه شده است.

امروزه اگر بخواهید درمان بیماری های خاصی را پیگیری کنید، می توانید از زهر زنبور عسل استفاده کرده و به این درمان طبیعی و بسیار خاص اهمیت دهید. البته ناگفته نماند که استفاده از زهر زنبور عسل به صورت دارویی یک کار بسیار تخصصی بوده و تنها افراد باتجربه و طبیب های حاذق می توانند در مورد آن تجویز نمایند. در نتیجه از مصرف خودسرانه زهر زنبور عسل به شدت خودداری کنید